Ruszaj z nami po przygodę! WebQuest
WebQuest "Ruszaj z nami po przygodę!"
Proces
Podzielimy się na grupy pięć grup. Pomoże nam w tym losowe koło: https://tools-unite.com/tools/random-picker-wheel?names=zielony,żółty,czerwony,brązowy,niebieski
Wylosowany kolor przyporządkuje Was do określonej grupy, pamiętajcie, że w grupie nie może być więcej niż sześć osób.Każda grupa wybiera lidera. Nauczyciel jest Waszym doradcą. Pytajcie, jeśli macie wątpliwości. Wyznaczcie jedną osobę, która będzie łącznikiem między nauczycielem a resztą grupy.Ustalcie, kto będzie odpowiedzialny za sprawy techniczne. Uważnie czytajcie materiały. Wybierajcie i notujcie to, co będzie przydatne.Najbardziej wartościowe zaproponujcie jako źródło informacji i dodajcie do bibliografii (przekażcie liderowi). Dobierzcie materiał, który wykorzystacie podczas prezentacji. Pamiętajcie o prawach autorskich, sprawdzajcie strony, z których skorzystacie.Przygotujcie wspólnie plan, co i jak po kolei chcielibyście pokazać innym w klasie. Stwórzcie prezentację, wspomagajcie się w pracy (możecie wykorzystać Dokumenty Google).
Grupa zielonych- poszukiwacze krain geograficznych
Grupa żółtych- kartografowie
Grupa czerwonych- badacze kultury, obrzędów
Grupa brązowych- historycy
Grupa niebieskich- poszukiwacze stereotypów
Grupa zielonych- poszukiwacze krain geograficznych
Wykonajcie album lub prezentację multimedialną, w których zaprezentujecie krainy geograficzne, które przemierzali Staś i Nel. Powinny się tam znaleźć następujące informacje: położenie geograficzne, klimat, roślinność, zwierzęta, ciekawostki na temat tych krain. Zamieście ilustracje tych miejsc, nie zapomnijcie o prawie autorskim, wskażcie autora ilustracji, którą wykorzystaliście w swej pracy.
Grupa żółtych- kartografowie
Wykonajcie mapę Afryki, zaznaczcie na niej miejscowości, w których przebywali bohaterowie powieści. Stwórzcie folder turystyczny, w którym zaprezentujecie te miejscowości (położenie, liczbę ludności, krótki rys historyczny). Zaznaczcie w nim, jaką przygodę przeżyli tam bohaterowie, wskażcie atrakcje turystyczne tych miejsc. Możecie zamieścić ilustracje tych miejsc, nie zapomnijcie o prawie autorskim, wskażcie autora ilustracji, którą wykorzystaliście w swej pracy.
Grupa czerwonych- badacze kultury, obrzędów
Waszym zadaniem będzie zbadanie kultury i obrzędów, które poznali bohaterowie powieści, podróżując po Afryce. Zwróćcie uwagę na: wierzenia plemion (np.: duch Mzimu), rolę szamanów w życiu afrykańskich plemion, obrzędy, np.: zawieranie braterstwa krwi. Nie zapomnijcie o wierzeniach Arabów i Sudańczyków. Wiadomości, które znajdziecie i wybierzecie, ujmijcie w formę prezentacji.
Grupa brązowych- historycy
Waszym zadaniem będzie znalezienie i przetworzenie informacji historycznych o: budowie Kanału Sueskiego , o przyczynach powstania Mahdiego i jego przebiegu. Zastanówcie się, jak te wydarzenia zostały wykorzystane przez Sienkiewicza do budowania napięcia. Nie zapomnijcie o postaciach historycznych, które inicjowały lub współtworzyły te wydarzenia historyczne. Wykorzystajcie Worda lub PowerPointa.
Grupa niebieskich- poszukiwacze stereotypów
Powieść Sienkiewicza powstała na początku XX wieku, dlatego też odnaleźć w niej można różne stereotypy. Zanotujcie, czym są stereotypy. Następnie odpowiedzcie na pytania: W jaki sposób autor przedstawia mieszkanki i mieszkańców Afryki w swojej powieści? Jakie cechy im przypisuje?
Czym różnią się Kali, Mea, Mahdi czy inni mieszkańcy i mieszkanki Afryki od Stasia, Nel i innych Europejczyków? Dlaczego opisy z lektury są krzywdzące dla Afrykanów i Afrykanek?
Zadania dla lidera grupy.
1. Przydziel każdemu członkowi zadanie.
2. Motywuj swoją grupę, aby jej członkowie jak najlepiej wykonywali zadania. Wszyscy pracują na wspólny efekt.
3. Zdawaj nauczycielowi relację z postępów w pracy nad zadaniem.
4. Czuwaj nad przygotowaniem prezentacji w terminie.
5. Zbierz i opracuj bibliografię .
6. Zaplanuj ustne wystąpienie (sam lub z zespołem) - prezentacja wyników.
7. Pamiętaj! Twój głos jest decydujący!
Źródła
Głównym źródłem informacji będą zasoby internetu.
https://epodreczniki.pl/a/afryka---strefowosc-klimatyczna-roslinna-i-glebowa/DaMi72Fls
https://polegytravels.pl/port-said-miasto-miedzy-afryka-azja/
https://pl.wikisource.org/wiki/W_pustyni_i_w_puszczy/XXXVIII
https://slideplayer.pl/slide/811000/
https://2l.pl/artykul-31496.html
https://klp.pl/w-pustyni-i-w-puszczy/a-8562.html
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Mahdi-z-Sudanu;3936213.html
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Sueski-Kanal;3981099.html
https://drive.google.com/file/d/1F1x7jLUis5XK3eCse_vzoUMcRXx57wXe/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1_TJbsZdRohcJkJ9d4Z_bB6RbJH3RTRpH/view?usp=sharing
KRYTERIA OCENY
Wymagania |
Podstawowe (1 punkt) |
Pełne (2 punkty) |
Rozszerzone (3 punkty) |
Punktacja |
Wartość merytoryczna opracowania |
Potraktowanie tematu bez selekcji materiału, z błędami merytorycznymi |
Pełna realizacja tematu, duża ilość informacji |
Wiele ciekawie przedstawionych i logicznie uporządkowanych informacji Ciekawostki związane z prezentowanym zagadnieniem |
0–3 |
Sposób przedstawienia informacji |
Prezentacja jest niekompletna lub mało czytelna |
Prezentacja, jest ciekawa, interesująca w odbiorze, graficznie, bez błędów. |
Wszystkie wiadomości, obrazy, filmy, teksty są ciekawie, starannie poukładane, przejrzyste i wzbogacone fachową, starannie zgromadzoną, wiedzą |
0–3 |
Umiejętność współpracy w grupie |
Większość grupy pracuje indywidualnie, liczne konflikty |
Dobra współpraca i organizacja pracy w grupie, podział prac według predyspozycji uczestników |
Doskonała współpraca całej grupy. |
0–3 |
Estetyka, pomysłowość wykonania pracy |
Prezentacja mało czytelna, słaby dźwięk, muzyka, nie zachęcająca do czytania |
Dobra prezentacja, ciekawie wykonana, zachęcająca do czytania |
Doskonała prezentacja, współgranie muzyki, dźwięku, obrazu, czytelny przekaz |
0–3 |
Skala oceniania
Możecie zdobyć maksymalnie 12 punktów.
PUNKTY |
OCENY |
12-11 |
celujący |
10-9 |
bardzo dobry |
8-5 |
dobry |
4-0 |
dostateczny |
Dodaj komentarz